Την Πέμπτη 21-11-2013, οι μαθητές και οι μαθήτριες των
τάξεων Α΄, Β΄, Γ΄,
και Δ΄ του 4ου Δημοτικού Σχολείου
Κιλκίς, επισκέφτηκαν το κτήμα Μπαΐρι που
βρίσκεται στην Αξιούπολη.
Οι
μαθητές γνώρισαν τον τρόπο και τα εργαλεία με τα οποία γίνονταν οι παραδοσιακές
εργασίες. Εργαλεία που έφτιαχνε ο
αγρότης μόνος του, από υλικά της φύσης.
Εξηγήθηκε
ο ρόλος του κάθε εργαλείου και της κάθε εργασίας,
ο οικολογικός τρόπος ζωής των αγροτών, η
ανεξαρτησία τους και η αυτάρκεια τους, γιατί ό,τι χρειάζονταν τα παρήγαγαν οι ίδιοι. Επίσης εξηγήθηκε η
διαδικασία και ο χρόνος που απαιτούσε μια χειρονακτική εργασία του χθες, σε σύγκριση με τους σημερινούς σύγχρονους
τρόπους γεωργικής παραγωγής.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες παρακολούθησαν τον κύκλο του ψωμιού, ο οποίος άρχιζε με το ζέψιμο του αλόγου και τελείωνε με την μεταφορά του ζυμαριού στο φούρνο.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες παρακολούθησαν τον κύκλο του ψωμιού, ο οποίος άρχιζε με το ζέψιμο του αλόγου και τελείωνε με την μεταφορά του ζυμαριού στο φούρνο.
Η όλη
διαδικασία έγινε ακόμη πιο ενδιαφέρουσα για τα παιδιά, αφού συμμετείχαν σε όλες τις παραδοσιακές αγροτικές εργασίες.
Ο
κύκλος του ψωμιού περιελάμβανε τα εξής στάδια:
1. ΖΕΨΙΜΟ: Προετοίμαζαν το άλογο για τις εργασίες
φορώντας του τα χάμουρα (σαμαράκι, λαιμουδιά, κεφαλαριά και χαλινά).
2. ΟΡΓΩΜΑ: Μετά τις πρώτες βροχές του φθινοπώρου, όταν το
χώμα μαλάκωνε, ο γεωργός με το άροτρο που τραβούσε το άλογο, έσκιζε και γύριζε
το χώμα.
3. ΣΒΑΡΝΙΣΜΑ: Η σβάρνα ψιλοχωμάτιζε και ίσιωνε το
οργωμένο χωράφι.
4. ΣΠΟΡΑ: Έριχνε με κυκλική και ομοιόμορφη κίνηση τους
σπόρους στο χωράφι. Ξανά οργώνανε και σβαρνίζανε το χωράφι για να σκεπαστεί ο
σπόρος.
5. ΦΑΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΣΙΤΑΡΙΟΥ: Το σιτάρι
φύτρωνε το φθινόπωρο, το χειμώνα έμενε στάσιμο, αρχές άνοιξης άρχιζε να
μεγαλώνει, για να ωριμάσει το καλοκαίρι.
6. ΘΕΡΟΣ: Τον Ιούνιο θέριζαν τα στάχυα, για αυτό
και ο μήνας αυτός λέγεται Θεριστής. Φορώντας στο ένα χέρι την παλαμαριά και στο
άλλο κρατώντας το δρεπάνι έκοβαν τα στάρια, τα έκαναν δεμάτια για να τα
μεταφέρουν στο αλώνι.
7. ΑΛΩΝΙΣΜΑ: Τα δεμάτια απλώνονταν στο αλώνι για
να τα πατήσει η δοκάνα που έσερνε το άλογο. Η εργασία αυτή γινόταν τον Ιούλιο
και γι’ αυτό τον μήνα αυτόν τον λένε Αλωνάρη.
8. ΛΙΧΝΙΣΜΑ Α΄: Διαχώριζαν το σιτάρι από τα άχυρα και τα
φύλαγαν για τροφή των ζώων.
9. ΣΥΛΛΟΓΗ ΣΙΤΑΡΙΟΥ: Μάζευαν το σιτάρι και τα κατάλοιπα.
10. ΛΙΧΝΙΣΜΑ Β': Την ημέρα που φυσούσε δυνατά λίχνιζαν. Το
σιτάρι λόγω βάρους έπεφτε κάτω, ενώ τα άχυρα τα έπαιρνε ο αέρας.
11. ΑΛΕΣΜΑ: Για να κάνουν το σιτάρι αλεύρι, το πήγαιναν
στον μύλο για άλεσμα (νερόμυλο ή ανεμόμυλο). Για λίγες ποσότητες άλεθαν αλεύρι
στον χειρόμυλο.
12. ΚΟΣΚΙΝΙΣΜΑ: Καθάριζε το αλεύρι από τα πίτουρα και τις
ξένες ύλες.
13. ΠΡΟΖΥΜΙ: Το φυτό λυκίσκος από το οποίο φτιάχνανε το
προζύμι.
14. ΖΥΜΩΜΑ: Το προζύμι αναμειγνυόταν με νερό και αλεύρι.
Το μείγμα αυτό (ζυμάρι) το ζύμωναν μέχρι να μπορεί να πλάθεται.
15. ΠΙΝΑΚΩΤΗ: Ζυμάρι έβαζαν σε κάθε χώρισμα της πινακωτής.
Το σκέπαζαν και το έβαζαν σε ζεστό μέρος. Αυτό φούσκωνε και όταν καταλάμβανε
όλο το χώρο της πινακωτής, ήταν έτοιμο για ψήσιμο.
16. ΦΟΥΡΝΟΣ: Τον άναβαν καίγοντας ξύλα και όταν αυτός
άσπριζε από μέσα, έβγαζαν τα κάρβουνα, τον αφήναν λίγο να κρυώσει και έβαζαν το
ψωμί για να ψηθεί.
http://www.toktimastobairi.gr/sxoleia.html
Πατήστε play για να ακούσετε τη μουσική
http://www.toktimastobairi.gr/sxoleia.html
Πατήστε play για να ακούσετε τη μουσική
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου